Ole P. Kristensen

Generelt Af
De udgifter, som DSB og Skånetrafiken er påført på grund af det svenske krav om id-kontrol ved den dansk-svenske grænse, kan måske kompenseres.

Det siger Anna Johansson, Sveriges minister for infrastruktur, ifølge avisen Sydsvenskan.

"Vi har ambitioner om at finde en eller anden slags kompensation for operatørerne," siger hun.

Hun påpeger dog, at en løsning skal godkendes af EU.

Ministeren har onsdag været i Malmø i Sydsverige for at tale med kommunen, der kæmper hårdt med problemer i forbindelse med flygtningekrisen.

Der er problemer med at finde plads til de mange tusinde asylansøgere, og der er så også opstået problemer for pendlere over Øresundsbroen mellem Danmark og Sverige.

De svenske myndigheder har indført id-kontrol i et forsøg på at reducere antallet af asylansøgere.

Men kontrollen har gjort det mere besværligt at være pendler i Øresundsregionen, ligesom transportørerne, herunder DSB og Skånetrafiken, har fået yderligere omkostninger til id-kontrollen.

Sydsvenskan skriver, at pendlerproblemerne kan gøre det sværere at gennemføre integration hen over Øresund, og situationen kan dæmpe den økonomiske vækst i regionen.

Der er imidlertid ikke noget, der tyder på, at id-kontrollen forsvinder igen lige med det første.

"Id-kontrollen skal være der, så længe der er brug for den til at få et langvarigt, mindre tryk, når det gælder asylansøgere," siger Anna Johansson.

Loven om kontrollen gælder i tre år, skriver avisen, men den skal fornys hvert halve år.

Ministeren oplyser, ar der lige nu er jurister, der arbejder i regeringskontorerne i den svenske hovedstad, Stockholm, på at finde en model for økonomisk kompensation til transportørerne.

En løsning, der også følger EU-reglerne om statsstøtte, siger ministeren.

/ritzau/

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

π