Generelt Af
De gamle mønttelefoner i New York får meget snart en højteknologisk makeover. Således vil byen i denne måned gå i gang med at udskifte tusindvis af mønttelefoner med gratis wi-fi-hotspots. Det skriver The Wall Street Journal.

Byen forventer at have 500 hotspots installeret inden juli, og med tiden skal 7500 mønttelefoner erstattes.

Hotspottene vil blive placeret på elektroniske reklameskærme, hvor en Android-tablet vil være tilgængelig til at surfe på nettet og foretage gratis telefonopkald.

I spidsen for projektet står CityBridge, der er et samarbejde mellem tre teknologivirksomheder, og som har opbakning fra Googles moderselskab, Alphabet Inc.

CityBridge vil investere mere end 200 mio. dollar, svarende til knap 1,4 mia. kr., i projektet.

Mange storbyer har tidligere forsøgt at installere offentlig gratis wi-fi. Men ofte har det ikke fungeret godt nok til at kunne tiltrække nok brugere, fordi hastigheden var for langsom, eller fordi brugeren var tvunget til at se en reklame før tilslutning.

CityBridge oplyser ifølge The Wall Street Journal, at virksomheden vil levere bredbåndshastighed på 1000 megabit i sekundet, ligesom brugerne ikke vil være nødsaget til først at se en reklame.

CityBridge har planer om at tjene penge på reklamer på billboards og siger, de fleste kontrakter allerede er på plads.

New York har i årevis forsøgt at finde ud af, hvad byen skal gøre af sine mønttelefoner, som med mobiltelefonens indtog er blevet noget nær overflødige, og som i stadig større grad bliver udsat for hærværk.

/ritzau/

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Parken taber 314 mio på slap fitnesskæde

LA vil gøre det attraktivt for alle danskere at investere i aktiefonde

Ny 2025-plan i morgen: Regeringen vil spænde livremmen ind

Lunde: Du gør dit nederlag større, Rask

Københavnernes IKEA må give plads til kultur og idræt

Investordysten: Rasmussen tager gevinsten på Lundbeck, men Bækgaard fører

Det holder investeringsøkonomen øje med tirsdag

Aktier: Pandora faldt til laveste kurs i 27 måneder

Dansk burgerkæde åbner ny front i burgerkrig