Tre tip: Kom slank gennem julens kalorie-orgie
Spis kødet og skær ned på kartofler, sovs og tilbehør.
Foto: Colourbox
Generelt Af
Sundhedsblog - Stegen feder, mens kartoflerne mætter. Sådan tænker de fleste om julemiddagen. Men faktisk er det stik modsat, hvis målet er at begrænse fedmen hen over de kalorietunge juledage.

Ultimativt set kan du selvfølgelig godt "hygge" dig med selleribøffer i stedet for andesteg, og skyr med mandelessens i stedet for ris a la mande. Men helt ærligt, hvem gider det, når man med få snuptag kan afvæbne de almindelige ingredienser på julebordet, og dermed fejre en traditionel jul, som er mindre fedende, end vanligt.

Tre tiltag, der rykker ved kalorieregnskabet er følgende:

1: Spis udenom sukkeret og stivelsen

Lader du kartofler, brød og søde sager stå, undgår du, at måltidet udløser et kraftigt insulinsvar – og det i sig selv begrænser risikoen for fedtophobning i kroppens depoter. Husk, at sukker også inkluderer tørret frugt.

 Dadler, svesker og figner har ry for at være sundt slik, men kroppen er ligeglad med, hvor sukkeret kommer fra. Tørrede frugter er fulde af frugtsukker, og det er ikke en pind mindre fedende end helt almindelig hvidt sukker. Selv om der også er fibre og mineraler i den tørrede frugt, skal du altså holde dig fra det, hvis du vil minimere kalorierne.

2: Tag godt for dig af kød og grønt


Masser af steg og eksempelvis en rå rødkålssalat til at fylde maven, er en julemiddag, du sagtens kan holde vægten på. Det samme gælder for julefrokostbordet. Så længe du holder dig til masser af kødpålægget og minimerer eller helt undgår brødet under det, så er du på slankekurs.

Kødet er en rendyrket proteinbombe, og protein er godt, fordi det mætter markant bedre end kulhydraterne gør. En god mæthed giver stabilt blodsukker, som igen forhindrer, at du kaster dig over de søde sager bagefter. Samtidig øger protein din forbrænding.

Hvis du undgår fedtkanter er svinekødet faktisk ret magert. Den mest fedtfattige flæskesteg er skinkestegen. Kamstegen er lidt federe, og nakkestegen/ribbenstegen den fedeste, fordi kødet er fedtmarmoreret og derfor svært at skære fra.

3: Spis lidt af hvert


Gider du ikke vrage enkelte kilder, så er der en alternativ løsning, som både er simpel og smagfuld - at spise lidt af hvert. Med tryk på LIDT. Så hold dig til en kvart skive brød med lun leverpostej, og en kvart med sild, lidt medister og en smule stuvet kål osv. Gider du trods alt have fokus på de sundeste valg, så favoriser laks, rejer og ål, der alle er klassiske fiskepålæg til julefrokosterne.

 Spis masser af dem, for fisk er protein, og protein mætter godt, så du spiser mindre. Fisk er også en god kilde til blandt andet D-vitamin, som vi har særligt behov for i vintermørket, og immunforsvarsstyrkende selen.

Med mindre det er vigtigt for dig at gå i seng med en brandert, så begræns dit indtag af alkohol. Uanset typen feder alkoholiske drikke frygtelig meget., Men HVIS du skal vælge, så vælg vin og snaps over øl. Der er 10 gram kulhydrat i en øl, mens der kun er 1 gram kulhydrat i et glas vin og 0 g i en snaps.

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Bitcoin kyssede kurs 6180 dollar - falder nu voldsomt

Uro skaber kæmpe prisfald på det tyrkiske ferieboligmarked

Nå, nå... Du har nok lige været en tur ved pølsevognen og betalt med Mobilepay

Prisfest på markedet for projektlejligheder - stiger med over 20 pct.

Den gamle turbokriger er i live som aldrig før

Europas ukendte vinland imponerer

"De klassiske luksusmarkører er tilbage"

Det holder investeringsøkonomen øje med mandag

Catalansk leder til regering: Værste angreb siden Franco