Sundhed: Livsstil bremser kroppens betændelser
Et dagligt skud ingefær er blandt midlerne til at bremse inflammationer.
Foto: Colourbox
Generelt Af ,
Sundhedsblog - Hører du til de mange mennesker som målrettet går efter vægttab, når champagnen er drukket og kransekagekrummerne tørret af mundvigene efter nytårsaften, så tøv lige en kende.

Jeg er nemlig af den klare overbevisning, at du er langt bedre tjent med at gøre antiinflammatorisk livsstil, altså en livsstil der hjælper dig af med de betændelsestilstande der slider på kroppen og knoppen, til dit ultimative nytårsforsæt.

Indsatsområder kunne eksempelvis være at sikre, at der kommer mindst tre gram fiskeolie indenbords, hver eneste dag, at søvnhygiejnen er optimeret, træningsdosis på det helt rette niveau (hverken for lidt, for meget eller forkert!) og at der står en fyrig ingefær shot på morgenmenuen. Hvad der præcis ligger i en antiinflammatorisk livsstil, ja det løfter jeg sløret for i fremtidige klummer. Her kommer fem solide argumenter for at lade antiinflammatorisk være din nye mantra:

1: Et psykisk hårdt pres kan sætte fysiske spor i kroppen.
Da de fleste Børsen læsere er high performere er det kun rimeligt at antage, at der er tryk på de mentale kedler. Og uanset om du vil være ved det eller ej, så er et arbejdsliv i overhalingsbanen lig med øget fysisk pres. Kroppens evne til at modstå dette beror i høj grad på eksemplariske kostvaner, optimeret søvn, ideelle træningsrutiner og andre dele af den antiinflammatoriske livsstil.

Vil du fortsætte med at præstere i hverdagen er du derfor pinedød nødt til at optimere på livsstilen, og her er antiinflammatorisk kost en af nøglerne til langtidsholdbarhed.

2. Træning fremkalder inflammation. Også god træning. Faktisk har man i studier eftervist, at så lidt som 30 minutters hård træning kan give forhøjet niveau af inflammationsmarkører op til tre døgn efter belastningen. Kender du til ømme muskler og måske endda små som store skavanker i bevægeapparatet, så har du mærket inflammationen på egen krop.

Du kan sagtens tåle den, hvis resten af hverdagen i øvrigt er relativt fri for belastning (fysisk som psykisk). Men ved at leve antiinflammatorisk mindsker du risikoen for skader og irriterende småsygdomme, samtidig med at du forkorter din restitutionstid.

3. De fleste af mine klienter lever af hjernens kompetencer. Gælder det også for dig, at det er hjerne"musklen", som er dit vigtigste aktiv, så hold dig for øje, at hjernen skal plejes og beskyttes på akkurat samme måde, som muskler, led, sener, kredsløb og alt andet væv.

En antiinflammatorisk livsstil sigter direkte mod at give hjernen de bedst mulige arbejdsvilkår, ved både at forsyne den med det optimale brændstof, minimere dens ødelæggelser og maksimere dens restitution.

4. Du vil højst sandsynlig komme overflødige deller til livs.
Selvom det ikke er strengt påkrævet at tabe sig – med mindre livvidden overskrider de officielt definerede grænser på 80 cm for kvinder og 94 cm for mænd – så har mange af de mennesker, jeg møder, ambitioner om at trimme kroppen. Den antiinflammatoriske kost, som båder rummer intelligente til- og fravalg, vil i de fleste situationer hjælpe kroppen med at finde sin idealvægt.

5. Livsstilssygdomme. Selvom det er lidt kedeligt at runde af med at tale om de meget langsigtede gevinster, så er det værd at hæfte sig ved den massive risiko for udvikling af livsstilssygdomme, som vi alle bærer rundt på. Det bliver kun værre af stillesiddende arbejde, rødvinshygge og overdådige middage, som nemt kan virke proinflammatoriske (=inflammationsfremmende).

Hører disse elementer til det liv du lever, så er det usandsynlig vigtigt, at du skaber en sund og stærk modpol, der hjælper kroppen med at absorbere den misrøgt. som du byder den, uden at tage skade. Antiinflammatorisk kost, som nærmest kan defineres som sund kost på steroider, er således et vigtigt forebyggelsesredskab. Pointen er måske en kende usexet, især hvis du er ung og føler dig udødelig. Men det er nu ikke helt tosset at gøre en indsats for at styre udenom de værste skavanker. Og da slet ikke, når forebyggelsesstrategien også rummer flere andre her-og-nu-effekter.

Martin Kreutzer sætter med sin nye bog "Den store antiinflammatoriske kostguide" og facebooksiden "Antiinflammatorisk kost" fokus på mulighederne for at forbedre krop og knold ved at skrue på kostvanerne. Og så er han klar med en julekalender om emnet. Bag lågerne gemmer der sig konkrete træningsøvelser, inspirerende opskrifter, motivationsstrategier og meget mere.
Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


"Karakterer er en adgangsbillet - derefter betyder de ingenting"

BRF-boss spår kundehøst med nye realkreditanbefalinger

V10-skrigeren koster nu over 5 mio. kr.

Ekstreme oplevelser på verdens koldeste kontinent

USA: Trumps fyring af chefstrateg hjalp aktiekurser på vej

Triumf til en fornem franskmand

"Lige siden jeg var lille dreng i Christiansfeld har jeg altid været i gang med at skabe og bygge ting op"

Første test: Audi SQ5 cruiser ubesværet med 200 km/t

Støjberg: Du bliver aldrig dansker, hvis du lyver for os