Motion: Tre råd til at undgå løbeskader
Tålmodighed, opmærksomhed og den rette ernæring. Det er tre nøglefaktorer, hvis man vil undgå løbeskader.
Foto: Colourbox
Generelt Af ,
Motionsblog - Gang på gang ytrer jeg mig i dette forum – og hvor jeg ellers kan komme til det – om løbelivets fortræffeligheder. Men er det hele virkelig så rosenrødt og idyllisk?

Alt i mig skriger naturligvis på at svare ja, men det vil reelt set nok være en let omgåelse af sandheden. Der kan nemlig komme lidt (eller meget) malurt i bægeret i form af løbeskader, som langt de fleste løbere i et eller omfang og type stifter bekendtskab med i deres løbeliv.

Du er med stor sandsynlighed en af dem, hvis ellers forskning og statistik taler sandt. Og muligvis kan du også tilslutte dig gruppen, der kan nikke genkendende til at skaderne altid kommer lige når det kører aller bedst. Og ja, det er jo ligesom at finde ud af, at det er rosiner der er proppet i kagen og ikke mørk chokolade. Møg hamrende bittert.

Deltag i Børsen EY Challenge


Du er inde i en super træningsrytme, det kører derudaf og et stort løbemål nærmer sig. Det sidste du har brug – fysisk såvel som mentalt – er en skadespause. Det kan være et rigtig hårdt slag og være en stor udfordring at rejse fra igen.

Men hvorfor pokker er det, at skaderne altid kommer lige når det ruller bedst med træningen? Det simple svar vil være, at det er det heller ikke. Det er i mindst lige så høj grad nybegyndere, der er de mest udsatte, da deres krop ikke er gearet og styrket til den nye belastning, det er at begynde at løbe.

J,a ja, man kan så argumentere for at de så også bliver skadet når det kører bedst, da de jo kom fra nul – men jeg håber du fanger min pointe.

Skader kommer forsinket

Skader er nogle lumske sataner. Meget ofte springer de nemlig først frem efter 4-8 uger med for hård træning – det kan med andre ord være rigtig svært at vide, at man reelt ligger og træner lidt for hårdt, før det er for sent.

Meget ofte er en skade et udtryk for en overbelastning, og kan give sig til udtryk i mange former. Men årsagen vil altså typisk være at du har trænet hårdere end din krop har været klar til. Og det har mange af især os tossede konkurrenceorienterede mænd en tendens til at få gjort når målet nærmer sig, når væddemålet skal afgøres og det store slag skal slås.

Og for en del - naturligvis ikke dig – kan det have noget at gøre med at man er kommet liiiidt for sent i gang med træningsprocessen frem mod det store mål. For en anden del – måske dig – er det bare så pokkers let at blive grebet af stemningen og stærkt motiveret af den stærke formfremgang, man bliver grådig og vil lige presse citronen lidt ekstra, nu det går så godt – lige indtil filmen knækker og efterlader en i grøftekanten med kuldsejlede drømme.

Så det store jackpot-udløsende spørgsmål må jo være hvordan man undgår at blive skadet!?

Tre råd til at undgå skader

Nogle vil måske foreslå at man bare skal lade være med at træne, og ja, det vil være en nem og effektiv vej til minimal skadesrisiko. At du så sender din krop i frit fald mod afgrunden er en helt anden sag.

Mine 3 bedste råd er følgende – alle sammen naturligvis testet og verificeret i det virkelige, pulserende træningsliv.

1) Hav tålmodighed

Ja, vi starter med en langgaber. Men det er bare så ufatteligt vigtigt for en god træningsproces at den kører stabilt uge efter uge efter uge... Så hellere træne lidt for let, men stabilt og kontinuerligt.

Den største udfordring er at det kræver at du starter i god tid, så du ikke stresses over at løbs-deadlinen ligger lige rundt om hjørnet og du stadig har brug for iltapparat efter en tur fra sofaen til køleskabet retur.

2) Lyt til kroppen

Åbenlyst ja, men ikke desto mindre noget mange glemmer i deres iver. Mærker du tiltagende ømhed eller bliver det tungere og tungere for dig at komme i gang med dine løbeture kan det meget vel være tegn på at kroppen nærmer sig en overbelastningsskade.

Vær ikke bange for at erstatte en løbetur med en mindre belastende træning, som f.eks. cykling eller crosstraining, så du lige får fanget skaden i opløbet uden at miste træningsrytme og flow. Gør du det rettidigt er du hurtigt tilbage i løbesporet – gør du det ikke i tide kan konsekvensen blive et meget langt og meget frustrerende afbræk. Det behøver du kun prøve én gang for at finde ud af er noget hø.

3) Hav fokus på ernæringen

Her vil jeg elegant spille bolden over til min kære med-klumme-skribent Martin Kreutzer for den længere udredning. Men kort og godt har jeg oplevet utallige gange – ikke mindst på egen krop – at ernæringen kan spille en afgørende rolle ift skadesforebyggelse. Når du træner nedbryder du kroppen. I ernæringen kan du tilføre kroppen dens byggesten og en masse andre gode sager der både beskytter og virker antiinflammatorisk.

Og så betyder det jo også noget i forhold til kropsvægt hvad du kaster i gabet, og ingen tvivl om at mange skader også udspringer af at der slæbes rundt på lige vel meget dødvægt på overkroppen. Men ja, alt dette kan du læse meget mere om i Kreutzers klummer.

Med disse ord vil jeg stoppe for nu, og glæde mig til at se dig frisk og skadesfri på startstregen til Børsen EY Challenge 2015.

Læs mere og tilmeld dig til Børsen EY Challenge her.

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Snart kan du betale med kryptovaluta i tusindvis af netbutikker

Bitcoin i ny rekord: Banker gennem 18.000 dollar

Hvor meget luksus kan man få for 8350 kr. i døgnet?

Emil Thorup: "Jeg gider ikke være danskeragtig og gå ud med knold og joggingtøj"

Bare 22 år og headhuntet til chef: Her er 7-Elevens gulddreng

Øen hvor stress er forbudt

Danskerne køber julegaver på nettet som aldrig før

Ugen der kommer: EU-domstol afsiger dom i sag om Uber

Star Wars-fest hos Disney: Indbringer 600 mio på første dag