Sundhed: Kost-ekspertens egne fem favoritter
Bid i en makrel hver dag, lyder det fra Børsens ernæringsekspert, Martin Kreutzer.
Foto: Colourbox
Normalt handler denne blog om, hvad jeg kommunikerer ud til mine klienter, eller det publikum som jeg møder, når jeg er ude at holde foredrag.

Men foranlediget af at jeg for nylig blev konfronteret med det ganske udfordrende spørgsmål "Hvad gør du selv?", har jeg besluttet, at denne blog skal handle om de kostelementer, som jeg personligt har sværest ved at undvære i min hverdag.

Det er selvfølgelig med vilje, at jeg afgrænser mig til at berette om hverdagen, for weekenden er en helt anden sag, fuld af meget lidt ernæringsrigtige – men ikke mindre udsøgte – fornøjelser.

1. Te – jeg ved ikke noget bedre end at brygge et krus te, som jeg tager med på farten. Det er ligesom at køreturen ind på kontoret eller ud til opgaver bliver mere sanselig af at nippe til teen. Min absolutte favorit er te tilsat lakridsrod.

Den udvikler en behagelig sødme, som gør den smagfuld, selv når den efter nogen tid er blevet kold. Det samme vil en kop kaffe ikke kunne, samtidig med at min mave også ynder at starte på den blide te. At te så reelt er et antioxidantrigt bryg der styrker immunforsvaret på samme måde, som frugt og grønt, er en behagelig bonus.

2. Æg – jeg er helt fjollet med æg og kunne sagtens spise dem flere gange om dagen. At jeg ikke gør det bunder ikke i en misforstået frygt for kolesterolet. Masser af undersøgelser har for længst slået fast, at det er helt og aldeles harmløst at spise kolesterolholdige madvarer.

Argumentet for ikke at spise æg i hvert eneste måltid er et simpelt ønske om at spise varieret. Med et ugentlig forbrug på 10-15 æg har jeg – synes jeg selv – fundet en fin balance.

3. Makrel – konserveret i tomat er makrellen naturens schweizerkniv. Den giver mig muskelopbyggende proteiner, betændelseshæmmende og hjerneopbyggende omega-3 fedtsyrer, knoglestyrkende D-vitamin, og tilmed en smule immunforsvarsstyrkende tomat.

Da den samtidig er ufattelig nem at medbringe i tasken og smække på en skive rugbrød gør den ekstra genial.

4. Frugt – der er masser af ernæringsmæssige argumenter for at spise frugt. Men mit motiv er langt mere, at jeg elsker frugt. Især hvis den er syrlig.

Udover smagen af en halvmoden blomme eller frisk appelsin, som jeg for tiden er helt fjollet med, synes jeg at maven har det fantastisk, når jeg efter hovedretten gnasker et par stykker frugt indenbords.

5. Kaffe – hmmm, jeg har det lidt ambivalent med den mørke bryg. For den skal være god, for at jeg reelt synes om smagen. Og min mave bryder sig egentlig ikke om for meget kaffe. Alligevel er der en hygge over duften af friskkværnede bønner og kaffen, som løber gennem filteret, som jeg meget nødigt vil undvære.

Læs også



Anbefalet



Her er den højeste rente for dem med livrem og seler

Sponsoreret af
Santander Consumer Bank