Pirater koster kunder ekstra 10 mia. kr. i 2012
Foto: Scanpix
Generelt Af
Piratvirksomheden ud for Afrikas kyster er en dyr og besværlig affære for rederierne, og det får kunderne at mærke gennem ekstra tillæg til de eksisterende fragtrater.

I 2012 ventes det - ifølge analysehuset Seaintels ugentlige rapport Sunday Spotlight - at de ekstra tillæg fra rederierne vil lande på 1,8 mia. dollar, svarende til 10,9 mia. kr., i 2012.

Ifølge Seaintel dækker de forskellige pristillæg over ekstra forsikringsomkostninger i forbindelse med skibe og gods samt en forsikring af personalet i tilfælde af kidnapninger.

Øgede brændstofudgifter

Derudover er der øgede brændstofudgifter, fordi skibene er nødt til at sejle hurtigere over de mest berørte områder for at minimere risikoen for angreb samt udgifter til bevæbnede vagter og sikkerhedsudstyr ombord.

Alt i alt giver det altså ekstra tillæg til prisen for fragt på 1,8 mia. dollar på årlig basis - en regning som ender hos kunderne.

Kigger man ud over containersektoren er omkostningerne formentlig endnu større, vurderer Seaintel.

"Fordi containerskibe sejler relativt hurtigt og derfor er vanskeligere at angribe, estimerer vi, at omkostningerne for de øvrige shipping-sektorer sandsynligvis overgår omkostningerne for containersektoren," hedder det i den seneste udgave af Seaintels Sunday Spotlight.  

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


De allerbedste medarbejdere bliver mødt med den hårdeste linje

Analyse før topmøde: Giftig gas, frihandel og Brexit på menuen

Danske Bank: Derfor skal du holde dig fra populære europæiske bil-aktier

Krogsgaard efter vigtig amerikansk milepæl: Væksten i GLP1 skal op på 25 pct. igen

Analyse: Spansk regering udløser politisk atombombe

30 år efter Sorte mandag: Kæmpeinvestor frygter stort fald i stabile aktier

Spanien truer Catalonien med at suspendere Cataloniens selvstyre

Laver film for Lego: Nu vil ejer sælge livsværk

Derfor sender Carnegie-analyse Pandora i vejret