Pirater koster kunder ekstra 10 mia. kr. i 2012
Foto: Scanpix
Generelt Af
Piratvirksomheden ud for Afrikas kyster er en dyr og besværlig affære for rederierne, og det får kunderne at mærke gennem ekstra tillæg til de eksisterende fragtrater.

I 2012 ventes det - ifølge analysehuset Seaintels ugentlige rapport Sunday Spotlight - at de ekstra tillæg fra rederierne vil lande på 1,8 mia. dollar, svarende til 10,9 mia. kr., i 2012.

Ifølge Seaintel dækker de forskellige pristillæg over ekstra forsikringsomkostninger i forbindelse med skibe og gods samt en forsikring af personalet i tilfælde af kidnapninger.

Øgede brændstofudgifter

Derudover er der øgede brændstofudgifter, fordi skibene er nødt til at sejle hurtigere over de mest berørte områder for at minimere risikoen for angreb samt udgifter til bevæbnede vagter og sikkerhedsudstyr ombord.

Alt i alt giver det altså ekstra tillæg til prisen for fragt på 1,8 mia. dollar på årlig basis - en regning som ender hos kunderne.

Kigger man ud over containersektoren er omkostningerne formentlig endnu større, vurderer Seaintel.

"Fordi containerskibe sejler relativt hurtigt og derfor er vanskeligere at angribe, estimerer vi, at omkostningerne for de øvrige shipping-sektorer sandsynligvis overgår omkostningerne for containersektoren," hedder det i den seneste udgave af Seaintels Sunday Spotlight.  

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


De har fået for meget: Sophie Løhde vil stoppe offentligt ansattes lønhop

Afløseren for topchefen var ikke parat: Formand måtte vente ti måneder på gearskift

USA: Apple køber app til sang-identifikation

"Tesla er en af de mest overdådigt overvurderede teknologivirksomheder"

Med i 19 selskaber på 16 måneder: Finansmand på powershopping

Dansk legetøjsfirma vokser til 40 lande: "Det stopper ikke her"

Macron driller Trump: Trækker klimaforskere fra USA til Frankrig med millioner til forskning

Indisk it-gigant køber sig ind i dansk fusion

TK Development i gigantisk nedskrivning - direktør stopper