Sæt tænderne i hjertet
Foto: Hjertet er glimrende kost efter krævende træning. (foto: Colourbox)
Generelt Af ,
"Indmad? Glem det!," vil de fleste nok udbasunere, når jeg drister mig til at anbefale svinehjerter & co. som sund og lækker spise.

Men giv lige indmaden en chance. Rent ernæringsmæssigt fortjener hjertet nemlig din fulde opmærksomhed.

Den trimmede hjertemuskel forener en lav fedtmængde med spandevis af proteiner. Det gælder uanset, om den kommer fra svin eller kalv og gør den til en fremragende restitutionsspise og slankemadvare.

Halv pris af andet kød

Kalorietætheden er lige så lav, som mæthedsværdien er høj, så på den front er en dampende varm hjertegryde et fortrinligt valg. Også prisen taler hjertets sag, for især svinehjerter får du på det nærmeste smidt i nakken til priser, der ligger på det halve af tilsvarende magre kødtyper.

En rigtig herreret

Indrømmet, konsistensen skal man lige vænne sig til, og blandt andet derfor er det en god idé at "camouflere" hjertekødet i en sammenkogt ret, hvor det glider ned sammen med de øvrige ingredienser.

Agt i den forbindelse på at holde kaloriemængden nede og sundhedsværdien i top ved at holde igen med smør og piskefløde og i stedet lade flåede tomat, løg og lidt fedtreduceret fløde 18 pct. udgøre grundsubstansen.

Med groft brød eller kartofler til er der tale om en rigtig herreret.

Her er fiduserne ved hjertet:

Protein

Hjertet er en muskel, præcis lige som svinets baglår og rygstykke. Det betyder, at proteinerne er i top, ikke kun mængdemæssigt, men også med hensyn til sammensætningen af aminosyrer.

Resultatet er, at kroppen kan bygge proteinerne direkte ind i sine egne muskler, for herved at lappe dem sammen oven på hård træning. Også mæthedsmæssigt er proteinerne i top, og det gør hjertekødet til en fremragende slankemad, der tilmed kan prale af at fyre op under stofskiftet, når kroppen slider i det for at udnytte samtlige proteiner.

Fedt

Fedtindholdet er særdeles lavt, helt nede på niveau med kylling uden skind, mørbrad og andre magre klassikere. Vel at mærke til en meget lav pris.

Kalorier

Da der hverken er kulhydrater eller ret meget fedt i svinehjertet, kommer kalorierne overvejende fra proteinerne. Det betyder, at hjertet er særdeles kaloriefattigt, og en spise som du kan mæske dig i, uden at være bekymret for vægten. Det skulle da lige være undervægten, for proteinerne mætter godt og vedvarende, og gør det vanskeligt at forspise sig.

B-vitaminer

Ligesom fra andre kødtyper får du masser af B-vitaminer fra hjertekødet. Især indholdet af niacin, som er et vitamin, der blandt andet indgår i kroppens energistofskifte, samt opbygningen af nye kemiske forbindelser, er højt.

Hertil kommer en del biotin, som er et af de B-vitaminer, der tilskrives en afgørende rolle i kroppens blodsukkerregulering, og som medvirker i omsætningen af aminosyrer til nye strukturer.

Jern

Svinehjertet bugner af mineralet, der bl.a. er en nøglesten i produktionen af ilttransporterende røde blodlegemer. Varianten er tilmed den letoptagelige slags, hæmjern, som kroppen har særlig let ved at udnytte. I perioder med intensiv træning stiger dit jernbehov, fordi kroppen løfter formen ved blandt andet at øge blodmængden. Her er det jo ikke så tosset, at 150-200 gram svinehjerte dækker hele dit daglige jernbehov.


Børsens ernæringsekspert Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.



Prøv Børsen Løber i samarbejde med Running26

Læs også



Anbefalet