En dag Torben Mouritsen kedede sig startede han Normal - Nu er butikskæden vokset med 12.000 procent
Normal-direktør Torben Mouritsen har været med til at etablere 90 butikker på bare fire år. Foto: Andreas Bang Kirkegaard
AVISEN Af
Butikskæden Normal er vokset eksplosivt de seneste fire år og blev mandag hyldet som midtjysk gazellevinder. Selskabet runder snart 1 mia. kr. i omsætning

I 2012 manglede Torben Mouritsen noget nyt at tage sig til, og han var efterhånden blevet godt træt af at drikke caffe latte, holde foredrag og lave bestyrelsesarbejde.

Han havde solgt Wupti.com til Niels Thorborg et par år forinden og mærkede en begyndende rastløshed på sit lille kontor i Aarhus, som han delte med sin ven Bo Kristensen. "Jeg følte efterhånden, at jeg gik og solgte varm luft til dem, der gad høre på mig. Bo havde fået en idé om at starte en discountbutik uden ferskvarer. Idéen blev i første omgang ikke til noget, men da vi så sad og halvkedede os en dag, blev vi enige om, at vi ville prøve at lave en testbutik i Silkeborg," siger Torben Mouritsen, der fortsat er medejer og topchef.

Det blev begyndelsen til en opsigtsvækkende rejse, man sjældent ser i dansk erhvervsliv. De to makkere åbnede butikken i Silkeborg i 2013, og i dag - blot fire år senere - har Torben Mouritsen været med til at føde 90 butikker, 83 i Danmark og syv i Norge.

I 2013 var omsætningen under 10 mio. kr., mens den i 2016 var steget til nærmest urealistiske 665 mio. kr. En vækst på knap 12.000 pct., hvilket med afstand gør Normal-kæden til den hurtigstvoksende virksomhed i Midtjylland.

"Inden længe går vi ind på et nyt marked, og jeg regner med, at vi i indeværende regnskabsår runder 1 mia. kr. i omsætning," siger Torben Mouritsen, der mandag blev hyldet på gazellekonferencen i Aarhus.

LÆS OGSÅ: Normal optrapper krig mod Matas: Vil sælge luksuscreme og parfume

I krig med Matas

Normal parallelimporterer varer fra andre EU-lande og sælger dem billigt i Danmark.

Kæden lægger sig ofte op ad Matas' butikker, der i takt med Normals udbredelse har haft sværere og sværere ved at tjene penge. Imens er Normal vokset og vokset. Og midt i de massive investeringer og kostbare butiksåbninger har kæden oven i købet formået at tjene penge. Sidste år sneg overskuddet sig op på 12 mio. kr.

"Vi har en fuldstændigt flad omkostningsstruktur. Vi åbnede 50 butikker sidste år og drev 80 med 40 mand på kontoret. Det er meget få mennesker, der driver det her, og det er også en af grundene til, at vi kan tilbyde vores varer så billigt," siger Torben Mouritsen, der ligesom medstifteren, Bo Kristensen, i dag sidder på mellem 10 og 15 pct. af aktierne i Normal-kæden, som skuespilleren Søren Fauli også har en lille ejerandel i.

Kædens hovedaktionær er Bestseller-milliardæren Anders Holch-Povlsen, Danmarks næstrigeste mand. Han købte sig i første omgang ind i Normal i 2014, efter han havde set, hvordan kunderne strømmede til en butik i det centrale Aarhus, og sidste år satte han sig så på majoriteten.

Han og resten af ejerne af Normal var ellers nået meget langt i forhandlingerne med kapitalfonden Nordic Capital, der var klar til at betale et milliardbeløb for at få magten i selskabet. Ifølge Børsens oplysninger var handlen tæt på indgået, da Nordic Capital med ledende partner Michael Haaning i spidsen sænkede sit købstilbud, og det gjorde Anders Holch Povlsen irriteret.

LÆS OGSÅ: Normal-direktørens private pengekasse bugner

I stedet aftalte Bestseller-ejeren med Torben Mouritsen og de øvrige aktionærer at købe majoriteten i selskabet for at sætte sig i spidsen for de ekspansionsplaner, som Nordic Capital skulle have været en del af.

Torben Mouritsen ønsker ikke at kommentere oplysningerne, men Normal er godt i gang med ekspansionen.

Ifølge direktøren er der plads til op mellem 120 og 150 butikker i Danmark, sandsynligvis lige så mange i Norge, og ambitionen er at rulle konceptet ud i det meste af Europa.

"Det kan godt være, at du nogle gange kan finde vores varer billigere andre steder, hvis de er på tilbud. Men hos os er du sikker på aldrig at blive snydt, for vi kører med faste, lave priser, og vi har også nogle sjove og anderledes produkter. Og kunderne vil gerne spare penge, uanset hvilket land de bor i," siger Torben Mouritsen, der på spørgsmålet om, hvor mange Normal-butikker der er plads til, konstaterer:

"Rigtigt mange."

Se Børsens interview med Torben Mouritsen: 



moel@borsen.dk

LÆS OGSÅ Salg af Normal afblæst: Nu er tøjmilliardær ude med kritik bit.ly/2zikEF3

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu