AVISEN Af
Med placeringer lige i nærheden og et lignende produktsortiment har Normal været med til at skærpe konkurrencen med Matas alvorligt de seneste år.

Men nu optrapper Normal krigen yderligere ved at indføre cremer og parfume fra de kendte modehuse. Produkter, der udgør en væsentlig del af salget hos Matas.

"Vi begynder at implementere dyre cremeserier og dufte, som kunderne har brug for, men som de køber andre steder i dag," siger Torben Mouritsen, adm. direktør i Normal.

Og produkterne - som han endnu ikke er klar til at afsløre mærkerne på - vil blive solgt til en pris, der er markant under konkurrenternes, forklarer direktøren.

"Hvis kunderne kan spare 30-50 pct. på de dyre cremer, så tror jeg, at de kommer over til os. Det bliver mange af de kendte topcremer og dufte," siger Torben Mouritsen. Han var selv med til at stifte i Normal, der åbnede sin første butik i Silkeborg i 2013. Siden har butikkerne bredt sig over hele landet, ligesom man har fået hul på det norske marked.

Har skabt prispres

Og Torben Mouritsen mener, at Normals fordel er, at kæden ikke har nogen direkte konkurrenter, men at man stjæler kunder fra flere aktører i detailbranchen.

"Vi står stærkt, for vores butikker ligner ikke dagligvarekæder eller dem, som folk typisk betegner som vores konkurrenter som f.eks. Matas. Vi har selvfølgelig skabt et yderligere pres på priserne," siger Torben Mouritsen.

I 2016 rundede omsætningen 665 mio. kr., og ifølge Torben Mouritsen er forventningen, at selskabet runder 1 mia. kr. i omsætning i dette regnskabsår, som er blevet forskudt, efter Bestseller-ejer Anders Holch-Povlsen købte aktiemajoriteten sidste år.

Torben Mourtisen mener, at Normal har fundet en niche, men understreger, at der konstant er brug for at udvikle forretningen med nye produkter.

"Vi kommer også til at tage håndkøbsmedicin ind. Det er noget, vi har testet i 18 butikker, og det har været en succes. Vi kommer også til at tage lys og servietter ind og mobiltilbehør som mobiltelefonopladere. Det handler om hele tiden at finde ud af, hvad det er, kunderne efterspørger." I begyndelsen var der udelukkende tale om parallelimport, men i dag er det ikke længere så entydigt.

Ikke købt billigere ind

"Vi har trods alt fået en størrelse nu, hvor vi er begyndt at være interessant for mange af de etablerede producenter. Jeg tror ikke nødvendigvis, vi har købt billigere end de store kæder, men vi sparer nogle andre steder, og vi har ikke ret mange medarbejdere ansat, men de har et stort ansvar og kan tage hurtige beslutninger," siger Torben Mouritsen. Og det er vigtigt at forsætte på den måde, for ellers har Normal ikke en fordel i forhold til konkurrenterne.

"Hvis du får en god idé og først skal til at tale med alle mulige andre om det, kan der hurtigt gå for meget tid med det. Hvorfor skulle det blive bedre af at tale med mange om det? Vi skal prøve ting af, og hvis det ikke virker, så virker det ikke. Men så har vi gjort forsøget," siger han.

moel@borsen.dk

Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Efter regnskab fra amerikansk vindmølle-virksomhed: "Det er en ekstremt god observation for Vestas"

"Det tog mig seriøst seks måneder at fordøje det. Det er som at slå op med en kæreste bare gange ti"

Dansk Erhverv advarer mod brandvarm beskæftigelse: "Det kan gå ud over opsvinget"

Danske Bank og Nordea får millionbøder af EU's børstilsyn

Konkurrent øger spænding om Vestas-aktien: Prispres kan være overstået

Det skriver medierne: Spekulanter bygger løs uden at have lejere på hånden

Simon Lajboschitz vil skabe sit eget brand: "Jeg vil helst ikke være kendt som milliardærens søn"

Stigende udgifter til piloter rammer Ryanairs pengepung

Verden rundt: Tesla beder leverandører om penge tilbage