Startups angriber digitale medierettigheder
Lasso X-direktør Jakob Benediktsson vil gerne kunne bruge enkelte oplysninger til at berige sine brugere uden at fjerne noget ophavsret. Foto: Nikolai Linares
AVISEN Af ,
Innovative, danske virksomheder revser nyt EU-forslag, der giver medier nye rettigheder og begrænser dataindsamling. Indgå aftaler med os, siger Danske Medier

Et nyt EU-forslag møder kritik fra en række opstartsvirksomheder, der frygter, at forslaget vil kvæle innovationen i fødslen og stoppe nye forretningsidéer fra at blive til virkelighed.

"Det vil helt sikkert begrænse vores muligheder. Når sådan nogle ting kommer ned over hovedet på et firma som os, og der bliver grænser for, hvad vi må, skaber det usikkerhed. Det bremser innovationen og muligheden for at gøre smarte ting," siger Jakob Benediktsson, adm. direktør i Lasso X der driver Lasso.dk, hvor det er muligt at læse robotgenererede nyheder om dansk erhvervsliv, baseret på offentlige datakilder.

Der skal nemlig betales ved kasse et, hvis danske virksomheder bruger indhold fra medierne som en del af deres produkt. Samtidig skal tilladelse til indsamling af store mængder rettighedsomfattet data og tekst fra nettet begrænses til kun at gælde forskningsinstitutioner, lyder det i forslaget til nye EU-ophavsrettigheder.

LÆS OGSÅ: Forsker: Det er en supersvær balancegang

EU-Kommissionen vil først og fremmest indføre en ny udgiverrettighed, der tvinger virksomheder til at betale for at bruge hele eller dele af mediers indhold i 20 år efter udgivelsesdatoen.

Samtidig indeholder forslaget en begrænsning af indsamling af data fra bl.a. medierne, så det forbeholdes offentlige forskningsinstitutioner.

Men den eneste forskel ved digital dataindsamling er, at en robot udfører handlingen, lyder det fra Dansk Erhverv.

"Det svarer til, at jeg satte 20 studentermedhjælpere til at gå i krig med en overstregningstusch og notere frekvensen af pandabjørne, Phillips-barbermaskiner eller flygtningestrømme i landets dagblade. Her ville ingen tænke ophavsret. Men når studentermedhjælperne og tuschen erstattes af en robot, så kommer EU-Kommissionen pludselig og installerer usikkerhed om vilkårene," siger Janus Sandsgaard, fagchef i Dansk Erhverv for it og digitalisering, og fortsætter:

"Her er brug for det modsatte. Her er brug for grønt lys til en branche, Kommissionen selv hepper på."

Corti: Job forsvinder

Den danske opstartsvirksomhed Corti har udviklet kunstig intelligens, der bl.a. arbejder med talegenkendelse. Planen er at lære maskinen at agere i en række situationer ved at hælde massevis af data ind i systemet. Adm. direktør Andreas Cleve peger på, at man ved at fjerne mediernes data fra ligningen risikerer, at lignende innovative projekter ikke opstår i Europa, men i andre dele af verden.

"Det vil sige, at alle de mange arbejdspladser, der kunne være skabt med det, samt optimeringer og chancer for de nordiske og europæiske virksomheder for at farve udviklingen, forsvinder," siger han. Virksomheden Ulobby vil lave en portal for lobbyister og interesseorganisationer, som gør det lettere at navigere i Christiansborgs jungle. De mener, forslaget skaber usikkerhed om de digitale regler.

LÆS OGSÅ: S: Intet i livet kommer gratis

"Hvis vi skal ansætte en jurist eller skal konferere med advokatbureauer bare for at forstå, hvor grænsen går, så ryger hele incitamentet med at skabe noget, som vil være banebrydende inden for lobbydisciplinen ikke bare i Danmark, men i hele verden," siger Anders Kopp Jensen, iværksætter og stifter af Ulobby.

Han understreger, at Ulobby fortsætter uanset EU-forslaget. Chefjurist hos Danske Medier, Holger Rosendahl, mener, at opstartsvirksomhederne "ser spørgelser" og har misforstået forslaget.

"Det her handler ikke om at gøre livet surt for nogle virksomheder, der finder på noget, som har et andet sigte end det, der er tale om her. Det her er en måde at sige, at udgiverne har nogle rettigheder til indholdet, ligesom film- og musikselskaber har rettigheder til deres indhold. Meningen er, at hvis man vil udnytte indholdet, så skal man lave en aftale med udgiverne," siger han.

chha@borsen.dk

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Investeringschef: Pengeregn over aktionærer i A.P. Møller-Mærsk

Ups: Flere og flere betaler topskat - stik imod planen

Jefferies: Resten af energidivisionen kan indbringe Mærsk nye 47 mia

"Total indtræder i alle de forpligtelser, som Mærsk har"

Bestsellers nye kommunikationsdirektør er fundet: Hun flytter fra Nike og USA

Analytiker: Derfor køber fransk oliegigant Maersk Oil

Stort advokatfirma rejser sag mod DR og Skat

Teknisk analyse: Tre danske aktier du skal passe på med

Ane Uggla: "I mit hjerte og sind er det en meget svær beslutning"