Slap mødekultur i Mexico
"Danskerne siger "aarrrggghh", og jeg siger "mañana"," siger Miguel Hidalgo, ingrediensvirksomheden Palsgaards chef i Mexico
Foto: Nicolai Raastrup
Mexico Af
Forretningslivet er i markant udvikling i Mexico, og danske virksomheder med vækstambitioner og de rigtige produkter har gode muligheder. Men man skal være indstillet på en lidt anderledes mødekultur end vi er vant til.

"Du er den første, der har ringet og sagt, at du kommer et kvartér for sent," siger en smilende Thorvald Lynggaard, indehaver af virksomheden Dantec, da Børsen efter endnu en brydekamp med Mexico Citys trafikinferno pustende ankommer til Dantecs nye markedsføringskontor i Mexico City.

"Ting tager tid herovre, og man må ikke være utålmodig. Mødetider overholdes ikke. Man kan vente i op til en time på at folk kommer til møder, og nogen gang er de folk, man har aftalt møde med, der ikke," siger Thorvald Lynggaard, der i 1993 stiftede Dantec, der sælger danskproduceret rengøringsudstyr og rustfri afløb i Mexico, sammen med sin mexicanske hustru.

På væggen hænger spande, børster, gulvskrubber og fejeblade i farvestrålende farver. Efter 20 år kender Thorvald Lynggard forretningsbetingelserne, og han har lært, at man må gå med på vilkår, vi som danskere normalt ville stejle over.

"I går var en af vores medarbejdere ude ved en kunde, der havde ringet og sagt, at de havde et stort behov for vores produkter. Hun måtte vente 45 minutter, og da mødet kom i gang, var den rigtige person der ikke. Så nu skal hun tilbage til dem til et nyt møde," siger Thorvald Lynggaard, der i dag har 19 ansatte.

Mødekulturen er et af en stribe punkter, hvor dansk og mexicansk mentalitet kolliderer. Mexicanere løber ikke med bolden selv, men foretrækker at chefen tager alle beslutninger, fortæller erhvervsledere og konsulenter. Og mexicanere er langt mindre direkte i deres kommunikation, f.eks. når noget ikke virker, end vi er i Danmark, lyder en anden karakteristik.

Ingrediensvirksomheden Palsgaard har været i Mexico i 17 år, og der har været mange armlægninger mellem den mexicanske datter og hovedkontoret i Danmark, fortæller Mexico-direktør Miguel Hidalgo.

"Vi har en masse rapporter, vi skal aflevere. De vil gerne have rapporten 1. januar, og måske afleverer jeg den 3. januar. Danskerne siger "aarrrggghh", og jeg siger "mañana"," siger Hidalgo med et stort grin.

Ifølge Miguel Hidalgo ligger løsningen i at se på mulighederne i forskellene, i stedet for forhindringerne. F.eks. er en lokal tilpasning af kredittider i Mexico en af ingredienserne i Palsgaards succes i landet.

Miguel Hidalgo påpeger, at mens europæere har kæmpet med hårdt vejr, krig og kamp for overlevelse, så er mexicanere vokset op med mildt klima og frugt på træerne.

"Det er den primære forskel. I lærte ar arbejde hårdt for at opnå goder, og det ligger dybt i Jer. Vi har ikke lidt inder det, vores liv er "lette" og ikke begrænsede," siger Miguel Hidalgo.

Hos Dantec tilpasser man sig også de lokale forhold. De 20 mio. indbyggere i Mexico City og de én million biler, der hver dag krydser gennem byen, er, som Børsen oplever på egen krop, en udfordring.

"Der er enormt meget spildtid ved den traditionelle måde at opsøge kunder på. Alene trafikken gør, at det er svært at have mere end ét møde om dagen," siger Thorvald Lynggaard, der af samme grund har placeret Dantecs salgskontor, administration og lager inden for en radius af tre kilometer.

Problemerne med kriminalitet og narkokrig er også noget, man må forholde sig til, og det er en af årsagerne til, at Thorvald Lynggaard nu vil satse mere på salg gennem internettet og bruge sociale medier i markedsføringen.

"Det er et stort land med mange virksomheder, man ikke kender. Desuden er der sikkerheden, og den aktuelle situation taget i betragtning besøger vi stort set ikke den nordlige del af landet. I stedet kan vi bruge sociale medier som Linkedin og Twitter," siger Thorvald Lynggaard.

Thorvald Lynggaard, der sælger til fødevare- kosmetik- og pharmaindustrien, har store forventninger til en række nye produkter i sortimentet.

"Folk vil gerne have kvalitet og vil gerne betale for det. Vi regner med at fordoble vores salg inden for 2-3 år," siger Thorvald Lynggaard.